barnen, bris och it

Det är sol och tjusigt väder ute idag, därför har jag inte något val än att befinna mig utomhus. Åt frukost inne men tog kaffe ute denna morgon, otroligt mysigt. Efter det så plockade jag fram ett täcke och la mig på gräset för lite läsning och för att få lite färg på ryggen!

Dagens läsning vart inte något annat än ”Barnen, BRIS och it”, en rapport från bris. Den behandlar barns närvaro och vardag online, det är otroligt intressant!

20120724-114150.jpg

Jag tycker i allmänhet att internet, närvaro och identitet är intressant, men blir hundra gånger intressantare när det handlar om barn. Min generation har ju på något sätt varit med när internet kom, under min barn/ungdom. Det har utvecklats fort och mycket på några år och det är intressant att läsa vad barn funderar på kring just internet. Hur anonym är man och vad har man för identitet, hur förändras man på internet? Vem kan makt lita på?

Rapporten framhäver framförallt skam och skuld när det handlar om relationen till föräldrarna, man vågar inte berätta om vad som har hänt eller vad man har gjort… Man kanske har gjort någonting som föräldrarna inte tillåter och får dåligt samvete eller känner skam. Flera berättar om sina erfarenheter där de delat med sig av lättklädda bilder på sig själv eller visat sig naken i webcamen för människor de inte känner och nu hotar de med att visa bilderna eller skicka de än till föräldrarna. Vad gör man som barn i den sitsen?

[…] Jag vill inte göra mina föräldrar besvikna eller oroade, jag vill heller inte att han ska bli ännu argare på mig. […] (Flicka 13 år, s. 10, Barn, BRIS och it 2011)

I de flesta fall tror jag att det handlar om tomma hot från de som kräver mer bilder eller filmer, men hur vet man? Och framförallt, vad gör man? Det finns faktiskt en lag som säger att man inte får kränka någon på internet.

Till sist vill jag avsluta med en bild som jag tycker passar mig!

20120724-120042.jpg

Är verkligen glad och tacksam över att jag har läsare, fler än jag någonsin kunnat drömma om… Men jag håller med föregående talare, jag behöver skriva av mig och det är otroligt skönt! Jag försöker vara medveten om vad det kan få för konsekvenser och jag försöker hålla mig från att dela med mig av mitt allra mest privata. Lämnar gärna detaljer utanför det publicerade.

Tack för att ni läser!

Lämna en kommentar