blåbär- och vit choklad-paj

Hanna (som för övrigt har en jättemysig blogg här.)undrade hur min paj vart som jag gjorde här om dagen, och enligt mig vart den väldigt god! Tänkte att jag skulle dela av mig av receptet, om ni är sugna på att göra den…

Pajskalet

250 g kallt smör
1 1/2 dl socker
3 dl grahamsmjöl
1 1/2 dl havregryn

Tärna smöret och nyp ihop det med övriga ingredienser, körde sedan skalet en stund i ugnen för att förgrädda på 175 grader. Sedan fyllde jag skalet med typ 200 g blåbär (önskar att jag hade haft lite mer, typ 300-350, minst! Vart ganska mycket pajdeg. Om du har så kan du blanda blåbären med lite potatismjöl, det hade inte jag, så det vart inte av… Efter det så strödde jag över lite riven vit choklad på blåbären. Till sist så smälte jag 75 g smör på spisen och rörde ner 2 dl havregryn och 1 dl strösocker som fick stå och dra lite. Efter en stund strödde jag ut det över blåbären och skickade in i ugnen.

Pajen vart lite knaprig och seg på samma gång, jag gillade den! Men som sagt, mer blåbär!

Lämna en kommentar