i hederns skugga

Jag måste bara snabbt dela med mig av något som jag finner lite skrattretande. Det är så att jag läser en bok (intervjustudie) just nu som heter I hederns skugga skriven av Dilek Baladiz. I den boken får vi följa de unga männens erfarenheter och relation till den hedersrelaterade problematiken, och precis nu fann jag ett citat som jag bara måste dela med mig av.

Författaren frågar en 15årig kille hur hans föräldrar skulle reagera om han eller hans bröder var homosexuell?

-Tänk dig ett barn som är adopterat av två pappor, han skulle bli mobbad, tänk dig själv! Han skulle lära sig hur det funkar och själv bli homosexuell sen, och då skulle homosexualiteten bli ännu större och det vill jag inte!

(Baladiz, Dilek, 2009, I hederns skugga)

Jag kan egentligen inte annat än att tycka synd om killen, vart har han fått sina åsikter ifrån, vart har han lärt sig att homosexualitet smittar? Jag trodde att vi levde på 2000-talet, men detta får mig att tvivla.

Det var bara det. Nu måste jag fortsätta skriva, jag har en stundande deadline denna vecka!

Lämna en kommentar