P!NK

Jag lovade ju tidigare i veckan att det skulle komma ett inlägg tillägnat min kärlek till denna kvinna! Jag tror mest att det är för min skull som jag gör det, mest för att jag tycker det är så roligt att prata om och återuppleva mina minnen! Det som är svårast är nog att berätta hur allting startade, för jag vet egentligen inte själv. Helt plötsligt hade jag bara fallit platt för denna sprudlande, coola och inspirerande artist. Jag tror aldrig jag gillat en artist så mycket och så länge och så engagerande förut så det var verkligen på tiden! (Man kan väl bortse från Spice Girls?) Jag tror inte att jag ska berätta precis allt om min kärlek, det kan bli läskigt…

Ett intresse började väl runt 2000 när hon släppte sin första skiva och singlarna Most Girls, There you go och You make me sick. Men det var väl ett intresse som för vilken annan artist som helst då, förutom att hon var mycket coolare än alla andra. Sedan eskalerade det bara. När I’m not dead-skivan släpptes -06 så tog det fart på riktigt, då var jag fast. Det var också det året som vart min första konsert med henne.

I’m not dead-tour var tänkt att äga rum i Globen, men med för få sålda biljetter så flyttades den till Hovet. Och jag var väl lika glad för det. Jag skulle få se en världsartist och min idol. Jag var sjukt peppad och nervös när jag och Lina anlände till Hovet, jag hade aldrig varit där förr och aldrig riktigt köat till en spelning. När vi kom dit runt 11-12 på dagen var det redan en pytteliten kö (typ 6 pers) och jag tänkte att jag måste löpa för att få stå längst fram. (Vad visste jag?) Det var slutet av oktober och iskallt ute. Jag hade strumpbyxor på mig, bra val! Men jag var lika peppad för det, vi turades om att gå in och kissa, värma oss, köpa mat.. osv. När det väl var insläpp så kan jag säga att jag inte behövde slåss om att få stå längst fram. Om jag får säga det själv så hade jag en sjukt bra plats och inget kunde nu gå fel! Det var en sjukt bra konsert och jag får alltid rysningar av att se introt!

Mina två första bilder som jag tagit själv!

Redan året efter så var hon tillbaka i Sverige! Eller det vart ju inte ens ett år, ett halvår kan man säga. Då för att spela i Göteborg, på en privat spelning. Enda möjligheten till att få gå på någon av spelningarna (hon skulle göra två framträdanden under juni -07 på Trädgårn i Göteborg) var att vinna biljetter eller få biljetter från SonyEricsson som hade ordnat konserterna. Jag var ihärdig och tävlade, allt för att få åka dit. Om jag inte minns fel så var det typ 300 platser/spelning. Det är sjukt lite och en väldigt intim spelning. Skam den som ger sig, jag vann! Jag fick typ 6 biljetter, men ingen kunde följa? Taggade vänner… Jag fick i alla fall med mig Niklas som då bodde i Göteborg (och med det följde boende). Jag åkte ner samma dag som spelningen och åkte i princip direkt till Trädgårn för att köa. Denna gång var det i alla fall lite varmare! Jag tror att jag köade från ca. 14-tiden. Men eftersom det bara var inbjudna gäster och bara få riktiga fans som fått tag i biljetter så var det rätt lugnt, det vart aldrig någon jättelång kö. Man fick drinkbiljetter när det var insläpp också, nice! Men jag skyndade mig att hänga in jackan, (det hade man aldrig hunnit om det varit en större spelning) och sedan gick vi och tog plats vid scenen. De flesta gick till baren så jag hade gott om plats. Det var bara ett band som hängde för att skilja publiken från scenen, det var sjukt intimt. Jag tror att detta är mitt absolut bästa Pink-minne. Det var så få som fick möjligheten och hon var så nära publiken! Hon tog till och med i min hand! Det som var kul med den spelningen var att hon hade sån blandad repertoar!

Hon sjöng även Piece of my heart, dock hittar jag ingen inspelning från den låten, tyvärr, denna får räcka!

2009 var hon tillbaka i Sverige igen! Och som jag hade längtat! Denna gång fick Elin offra sig och följa med. Denna gång skulle hon spela på Hovet, men biljetterna tog slut för fort, så dem flyttade spelningen till Globen! Kan ni tänka er vilket genomslag hon måste ha fått på några år, totala motsatsen! Nu var det dags för Funhouse tour. Den spelningen var också något utöver det vanliga. Hon är verkligen en artist som vet hur en publik ska underhållas, eller hon vet hur man underhåller mig i alla fall! Det var november och svinkallt ute, igen! Denna gång gick jag och Elin dock på något slags PRE-party inne på globen, det man skulle vara medveten om var i alla fall att ingångarna inifrån globen minsann skulle öppnas efter ”köar-ingången”, så man inte skulle kunna smita in och tycka att man skulle få plats längst fram. Vi chansade i alla fall. Och lyckades rätt bra! Vi hamnade längst fram!

Största besvikelsen var att hon inte körde Sober, jag vet inte varför men det kändes trist! Men allt annat var tipptopp! Filmen är inte från Stockholm, men samma princip, ni vet!

Sista då, redan ett halvår senare igen! Sommaren 2010 i Göteborg på Ullevi. Det kan inte bli mäktigare än så här! Utomhus och massor av människor! Vid det här laget är ni ju medvetna om själva köprocessen, det är inte jätteroligt. Men lite av grejen med konserter, tycker jag! Jag och Elin anlände till Göteborg redan någon dag innan själva spelningen, för lite semester. Det visade sig att Pink också var i Göteborg någon dag innan sådär, så jag förvandlades till en stalker… Hittade hennes hotell, men inte kvinnan själv, det var nog tur. Följde henne på twitter, men då är man alltid några steg efter.

På själva konsertdagen så fick jag lite panik, jag visste att några andra skulle vara där och köa hela natten.. Så på morgonen så fick jag riktigt panik, vi måste åka nu, helst för en stund sen! Så ingenting planerat, inget att sitta på, inget att äta, åkte vi dit. Som väntat så är det redan folk där som satt sig till rätta. Jag och Elin turas om att gå och handla mat, snacks, gå på toa osv. När grindarna väl slås upp så är ju Ullevi faktiskt enormt! Och vi får även här plats längst fram!

Det är några förband, takida, GoodCharlott mm. Innan dess har ju kissblåsan sprängts 25 gånger, och Pink har inte ens klivit på scenen. Men när hon väl börjat så glömmer man som bort att man har en kissblåsa stor som en badboll. Efteråt däremot då kändes det på riktigt! Denna spelning var även den underbar! Utomhus med underbart väder och sjukt bra musik!

Sedan så slängdes hon ut i en zorbing-boll! Det var sjukt ballt! Över publiken rullade hon runt!

De två senaste spelningarna är det Elin som varit fotograf, jag har inte riktigt koll på kameran när jag är på konsert. Den har en förmåga att hamna någon helt annanstans, så jag är jättetacksam över alla bilderna du tagit! Nu längtar jag bara tills hon kommer tillbaka till Sverige!

Jag hoppas ni förstår min kärlek! Det är definitivt inte sista gången ni kommer få läsa om henne!

3 tankar om “P!NK

  1. Pingback: tiden springer iväg… « zanalysis

  2. Pingback: en stark förebild « zanalysis

  3. Pingback: miss p!nk is back « zanalysis

Lämna en kommentar