massagekurs

Jag har glömt att berätta för er vad det var för kurs jag var på i onsdags. Jag har anmält mig till en kurs i klassisk massage (för hemmabruk, jag kommer inte få någon licens eller bli diplomerad eller så) som jag verkligen är nöjd med. Funderade redan förra terminen på att anmäla mig, jag tror att de brukar köra kurs en gång per termin på IKSU. Nu kände jag att det var läge att ta tag i den saken, jag älskar kroppen och dess funktioner. Sedan jag gick yf-året på BA så har jag varit intresserad av anatomi och kroppens ben och muskler, det sitter verkligen kvar vilket jag är så himla glad över. Jag nötte latinska termer dag som natt.

Första kurstillfället var i onsdags och då började vi med lite teori och presenterade oss själva osv. Kursen är på 14 h, alltså 7 veckor á 2 h/gång. Efter det så var det dags att köra igång, den är som sagt till största del praktisk vilket är underbart. Vi gick igenom 3 olika massagegrepp och hade ryggen som kroppsdel under det tillfället. Man både fick och fick ge massage, med fokus på ryggen då. Man är verkligen ovan, jag fick kramp i både händer och fingrar, men jag tror jag kommer öva upp styrkan strax! (Då kanske jag orkar hålla i två viktplattor på BP’n också, jag får ju kramp i fingrarna nu på biceps-låten om jag ska utmana med mer än 5kg-vikterna, trist bara att stången är tillbaka till nästa release). Jag känner att detta kommer bli fruktansvärt nyttigt och intressant för min del, när jag tränar ganska mycket, det bästa vore ju om man kunde massera sig själv!

Vi har fått ett tjockt kompendium där allt står, jag lus-läser det och tycker att allt är himla intressant. Inte bara ur massage-synpunkt tror jag att detta kommer göra att jag utvecklas i min träning också. En repetition av hur musklerna fungerar, en anatomisk uppfriskning. Vi fick också massageolja.

Någon som känner sig sugen på att lägga sig på min bänk? Än så länge är det bara en ryggmassage man kan beställa dock… Sista tillfället så ska vi ge en helkroppsmassage á 60 minuter. Såååå spännande! (Och skönt när det är min tur att ligga på bänken).

En tanke på “massagekurs

  1. Oj så trevligt med massagekurs. Jag håller med dig om att anatomi är ett mycket intressant område. Det är så roligt att kunna mer och förstå varför man gör vissa övningar eller får ont på vissa ställen osv.

Lämna en kommentar