ff: utvärdering och resultat

(RISK FÖR ETT LÅNGT INLÄGG!) Som utlovat kommer självklart en utvärdering och lite resultat av min månad i Fitnessfighten. Jag har alltså under en månad levt under strikt kost som jag har vägt innan jag ätit samt tränat varje dag (förutom två vilodagar) hela månaden. Jag har inte druckit alkohol, jag har i och för sig inte druckit någonting annat än vatten, kaffe och te. Jag har inte ätit några sötsaker, förutom en gång då jag var på bio och åt några naturgodisar och lite popcorn.

Utvärdering? Ja, jag skulle inte göra om det. Om jag tänker efter? Nej. Jag mår inte bra av att leva under tvång, jag har under denna månad känt mig sugen på saker som jag i vanliga fall inte ens äter… Jag är inte den personen som fikar väldigt mycket, eller äter godis eller sådant… Men just under denna månad när jag inte har fått har allt annat än det jag får äta känts lockande. Jag tror att jag överlever utan att leva under denna hårda kost. Att väga maten har liksom blivit lite av vardagen, det känns helt okej att väga kolhydrater och protein, men resten har jag höftat ganska fritt med, typ sallad och ”sås” (kvarg/kesella)…

Att äta på speciella tider kommer jag att ta åt mig och fortsätta med, det har fungerat och jag har känt mig mätt och hållt mig mätt under träning och under dagen. I stort har jag inte haft ”sug” efter någonting heller. Kanske ogenomtänkt att den sista veckan av FF var min tentavecka…? Eller så var det bra, slapp liksom fundera på om jag skulle baka någonting eller om jag skulle tugga på någonting under tiden som jag skrev. Jag har både igår och idag ätit med 3 timmars mellanrum, vilket har satt sig naturligt i kroppen, jag behöver mat för att fungera, jag behöver frukost, jag behöver mellanmål… Jag vill få ut det yttersta av min träning, därför är kosten en viktig del, lönar sig inte att fuska.

Skärmavbild 2012-12-02 kl. 20.56.14

Fick en fråga av Linda. (Ni får givetvis fråga mer om ni kommer på fler frågor). Ja, självklart har den gjort det. Jag uppskattar mat! Hahaha. Alltså tidigare har jag inte varit den som gillar att laga mat, eller äta för den delen heller. Speciellt när man bor själv så känns det inte så himla roligt att stå och laga mat till sig själv för att slänga i sig det på typ 5 minuter. Men under denna tid har jag liksom upptäckt att det är ganska roligt att laga mat, roligt att följa recept, hitta nya rätter, exprimentera osv. Men jag har också lärt mig uppskatta smaker, konsistenser. Sen visste jag ju att kroppen är en fantastisk mekanism redan, men jag har lärt mig att lyssna på den lite mer tror jag. Svårt att förklara, men någonstans under utmaningen så fann jag att det var fruktansvärt att gå till IKSU, vilket överraskade både mig och andra i min närhet, varför vill jag inte träna? Jag fick gå tillbaka till mig själv och fråga varför jag egentligen gjorde denna utmaning. Jag ville göra träningen på mitt sätt, på ett sätt jag vet funkar, på ett sätt jag älskar och finner givande. Därför lyssnade jag på kroppen och tog till mig det, jag gjorde det jag fann givande. DET kommer jag ta med mig, att uppskatta att jag faktiskt älskar att träna och gör det för att jag tycker det är roligt OCH självklart för att bli stark och utvecklas. Jag har också lärt mig att uppskatta spontana upptåg, att leva under ett uppstyrt och strikt kost/tränings-schema ger inte så mycket utrymme till spontana grejer, minsta lilla förstör schemat. Jag uppskattar därför att det nu är klart och jag kan göra mer spontana grejer, hela dagen blir inte förstörd om jag kommer på att jag vill gå en sväng på stan/träffa en vän/gå och fika/plugga/eller bara vila istället för att träna. Uppskatta tillvaron och det lilla!

Resultaten då? Jag hade funderat lite på det innan, vad skulle kunna hända? Jag kände inte att jag behövde gå ner i vikt, jag kände mig i stort rätt nöjd med min kropp. Den behövdes dock tajtas till lite och få lite mer definierade muskler, det var mitt mål. MEN när jag tog mina första bilder så kände jag mig så sjukt onöjd med kroppen, att se mig utan kläder på bild, rakt upp och ner, kändes inte som en fager syn. Jag hade tänkt att lägga upp bilderna direkt för er när jag tog dem, men jag var så missnöjd och kunde helt enkelt inte. Men jag kommer att göra det nu. Slänga mig ut. Exponera mig. (Annars kan ni liksom inte se skillnaden…)

Skärmavbild 2012-12-01 kl. 08.20.52

Här är alltså före-bilderna.

Skärmavbild 2012-12-01 kl. 08.20.37

Och här är efter-bilderna. Personligen så ser jag inte jättestor skillnad. Det är väl störst skillnad på bilderna som är tagna från sidan. Då ser man att jag faktiskt tappat lite från magen och midjan. Ja, jag känner väl inte annat än nöjd. Jag har ingenting att tillägga, känner liksom inte att jag vill analysera min egen kropp. Jag bjuder på bilderna så får ni själv avgöra.

Skärmavbild 2012-12-01 kl. 08.23.42

Den största framgången är väl att jag sänkt min vilopuls med 12 slag! Helt galet mycket tycker jag själv! Men i övrigt gick jag ner exakt 3 kg och minskade 7 cm i midjan. Målet var som sagt inte att gå ner i vikt heller. De första två kilona tappade jag första veckan och sedan har det sista åkt nu under sista veckan faktiskt, legat ganska stadigt under hela perioden. Jag tycker dock att de största resultaten märkts just under sista veckan, vilket har varit otroligt peppande!

Tips till er som vill prova; Gör det! Det värsta som kan hända är att ni inte fullföljer det, men mitt mål är att må bra, det handlar om en månad! Kämpa in i det sista, jag märkte som sagt mest resultat under sista veckan, både att jag orkade mer och tappade de sista kilot, musklerna blev mer definierade! Kunde nästan se skillnad från dag till dag. OCH, se till att ha folk i er omgivning som stöttar och peppar! Det kommer att vara tufft, men det är absolut en utmaning och ska vara hårt ibland, men gör ingenting som du inte mår bra av!

Ja, jag är nöjd! (Mest över att jag faktiskt har gjort det! Men lite nöjd över kroppen också;))

2 tankar om “ff: utvärdering och resultat

  1. Jag tycker att du har varit superduktig och nu också modig som visar upp dig fastän du inte är bekväm men du har inget att skämmas över så sträck på dig – både fysiskt och mentalt! 🙂

    Efter att ha följt dig under denna månad och läst din sammanfattning så känner jag mig fortfarande sugen på en tränings- och leva nyttigt-utmaning men jag är inte så säker på att FF är rätt för mig. Att livet blir så uppstyrt ger mig kvävningskänsla, jag tycker om att få bestämma själv över mitt liv och har ett stort behov av att få känna mig fri i både kropp och själ så jag måste hitta något annat. Har för övrigt en idé där men jag återkommer till den. 😉

    Vill fortsätta att berömma dig för att du lyssnade till din inre röst och känsla när det gällde träningen – det är stort av dig och jag hoppas att du inte ser det som ett misslyckande utan tvärtom – en vinst! 😀

    Tycker också att det är kul att mat-delen ändå blev så lyckad, att du börjat uppskatta att både laga och äta mat och att regelbundna tider funkade bra för dig. 🙂

    Ta hand om dig och jag hoppas du får en underbar december då du får leva ditt liv helt på det sätt du vill. 🙂

Lämna en kommentar