iksu inspirationsdag 2012

Jag ska göra mitt bästa för att återberätta så bra som möjligt, det finns liksom en risk att ni inte kommer förstå hur grymt det var! Tänk er liksom norra Europas största friskvårdsanläggning, gruppträning och grymma instruktörer, kan det bli bättre? Jag var liksom i en dröm, och jag fick gå på detta HELT GRATIS! Eller alltså, genom mitt guldkort då… Men ingen extra avgift, hur soft som helst.

Dagen började alltså med 8.30-9.00 med Grit-Plyo.

Hur grymt som helst, och inte alls som jag väntat mig. Körde ju ett Grit-pass i Stockholm men det var inte detta. Det enda du behövde var en bräda och en lös viktplatta. Man jobbade typ i lag under hela passet, väldigt annorlunda, men sjukt roligt, man vart riktigt taggad av laget! Det var en grym instruktör! Jag önskar verkligen att detta pass kommer på schema snarast, passar mig utmärkt! Högintensiv intervallträning, du hinner inte tröttna på samma övning, du kör fullt ut, effektivt, bara 30 minuter. Ingen kan säga ”hinner inte träna…”. Vilken kanonstart på dagen!

Efter det hade jag 45 min paus, 9.45-10.45 var det NTC som stod på schemat. Nike training club. Det är alltså Nike som har ett eget träningskoncept.

OCKSÅ hur bra som helst, passade mig utmärkt! Det var en timma, du hinner inte tröttna eller tänka på tiden här heller. Det är också ett intervallpass, du jobbar i intervaller om 30 sek eller 1 minut. Massor av olika övningar, stryka blandat med kondition. Det finns även en App som man kan ladda ner och träna efter. Jag hittade också min Idol under detta pass, sjukt vältränad, sjukt snygg och jag ville liksom bara va henne! Maria Olofsson, hur ball som helst! Maria Olofsson! Vore awsome med ett NTC-pass på schemat också…

Sedan körde jag BodyPump 11.00-12.00. Då lyckades jag stöta på Petra också så fick sällskap, det var jättekul med sällskap, man blir lite extra taggad! Passet gick under namnet ”Strongest ever” och var ett mixat pass. Jag vart lite nostalgisk alla låtarna har jag kört på Friskvårds, tankarna gick liksom dit hela tiden, hade kunnat vara Jossan som stod där framme och skrek på mig. Vart väldigt glad och kände mig varm i hjärtat, inte bara kroppen.

Videon är från BP82 dessvärre, (körde den aldrig i Skellefteå) det är den låten jag fullkomligt avgudar just nu. Jag blir så otroligt taggad när den kommer och över lycklig över att den var med på mixen, jag vet, det var förra releasen. Men jag ÄLSKAR hoppen! Känner ni inte hur taggad man blir av musiken?! Jag vill bara hoppa genom taket.

Sedan hörrni, då tog jag lunch och trampade hem en stund. Satte mig i soffan lite, åt mat och lämnade av lite sjöblöta kläder…

13.30 var jag på plats igen för BodyCombat, dagens självklara och det pass jag kände att jag hade mest koll på under dagen… Instruktören Michael Steenhouwer började med att säga att han hade förberett BC54 för oss(!!!!!!!) men i slutändan hade han inte fått köra det, det var för tidigt. TYPISKT! Men, jag älskar BC53, så det gjorde då ingenting. Bättre träning när man gör någonting man kan och har koll på…

Oväntat att denna låt fick vara med?! Det är verkligen den låten jag älskar allra mest i hela passet, så sjukt bra! Jag kan verkligen aldrig sluta le under hela ben/rumpa-låten, underbart tryck! På detta pass fanns faktiskt för ovanlighetens skull några combat-nördar, det var roligt, ser dem sällan nu för tiden…

Jag sa innan BP-passet till Petra att jag funderade på skippa mitt sista pass, det kändes lite överflödigt och jag var sjukt trött efter NTC’n… MEN jag är inte den som bangar, har jag bokat någonting då ska jag fasen ta mig för det också. 14.45-15.45 Grit-strength, stod det på schemat. När jag kom dit visade det sig vara ett 30-minuters-pass, LOVELY! Det skulle jag ju ta mig igenom!

Skillnaden mot för Grit-plyo är att du i Strength jobbar med skivstång i många övningar. I Plyo jobbar du med step-bräda. Det var detta jag körde i Stockholm, mer likt i alla fall… Det var samma instruktör som körde combaten. Jag gillade passet, det var också ett intervall-pass, självklart. Det är kul att de börjar med att säga att Grit betyder ”bit ihop”, det känns lovande, man blir som taggad… Eller?! Tur att det bara är 30 minuter. Jag och många andra stod som frågetecken när vi skulle lasta första stången, hur mycket vikt? Vad ska vi göra? Han sa ”om ni är vana bp’are eller kör i gymmet ta halva er kroppsvikt, och är ni inte vana ta en tredjedel”, min hjärna var helt slut efter 3,5 timmars effektiv träning. Vad väger jag? Hur mycket är hälften? Vad är en tredjedel? Hur mycket på varje sida av stången? Högvarv i knoppen vill jag lova. Min stång slutade på 20 kg, inte för att jag väger 40 kg… som tur är. Jag kunde bara inte tänka och vågade inte lasta för mycket. Jag tror att jag hade kunnat lasta 25 i alla fall… Svårt att veta när man aldrig kört. Sjukt tungt i alla fall, det är korta intervaller, inte alls som i BP.

RESULTAT; Sjukt nöjd fröken! Hon har en trött kropp, i behov av massage, lite överallt och i behov av vila! Nu laddar vi om! Nästa lördag har Friskvårds Supersaturday och jag är inte den som bangar, det har varit bokat bra länge nu! Synd det inte kommer något Grit-pass där…

Tankar, reflektioner, någon annan som var där?

4 tankar om “iksu inspirationsdag 2012

  1. Åh, så kul det låter! Och Maria är grym! 🙂
    Var på ett liknande event på IKSU för typ 100 år sedan och det var så himla kul, man blir så laddad, glad och taggad inför allt livet har att erbjuda. Måste verkligen börja om att träna på allvar, det ger så otroligt mycket för både kropp och själ. Och du är en riktigt bra inspirationskälla, det verkar mest roligt och bara lite jobbigt när du beskriver din träning. 😉

  2. Pingback: how bad do you want it? « zanalysis

  3. Pingback: 2012 års bästa; träning « zanalysis

  4. Pingback: iksu inspiration | zanalysis

Lämna en kommentar