barnfattigdom

Det ämne som ligger mig närmas hjärtat är som säkert de flesta vet barn frågor och barns rättigheter. Läser de mesta jag kommer över kring detta och just idag så pratade de om detta viktiga ämne på nyhetsmorgon!

Det var författaren Susanna Alakoski som besökte programmet, hon har skrivit bland annat ”Svinalängorna” som någon kanske har läst? Vi läste den förra hösten i skolan och jag gillade den. Hon skriver väldigt bra om just aktuella ämnen. Nu är hon aktuell med en barnbok som heter ”Guldfisken” som är del två i serien om Tiia. Trots att det är en barnbok blir jag väldigt intresserad, hur skriver man till barn om dessa aktuella ämnen och hur reagerar barn på det? Jag skulle gärna skriva en barnbok om något aktuellt ämne, hon inspirerar mig!

Se inslaget från tv4play här. Lyckades inte bädda in det, men gå gärna in och kika på inslaget!

För att knyta samman med rubriken så är det som Susanna talar om i inslaget väldigt uppmärksammat med barnfattigdom just nu. Enligt rapporten ”Barnfattigdomen i Sverige”, en rapport från Rädda Barnen levde under 2009 13% av alla barn i Sverige i barnfattigdom. 13%! Och rapporten visar på att fattigdomen ökar…

Vad räknas till fattigdom egentligen?

Fattigdom i Sverige är enligt Rädda Barnen andelen barn i familjer som får socialbidrag och/eller har låg inkomststandard. Det innebär att inkomsterna är lägre än vad som behövs för att täcka de nödvändiga kostnaderna. För barnen i dessa familjer kan det till exempel innebära att inte kunna följa med på skolutflykter, gå till simhallen, vara med i musikskolan eller gå på bio med kompisar.

Läs gärna mer här.

Jag önskar att jag kunde komma på en lösning, det är väl högst troligt att jag inte gör det, men jag önskar att jag kunde få arbeta med detta problem.

Lämna en kommentar