pendling i all ära

Hallojsan, idag är det onsdagsmorgon och det är strålande sol över Skellefteå. Idag är första dagen på typ 2,5 vecka som jag åker till Umeå för att ha lektion. Det känns riktigt skumt och jag vet inte riktigt hur det känns. Dels bra för att jag gillar ju vardag och rutiner, jag får mycket gjort de dagar jag pendlar. Men det känns också jobbigt, just av anledningen att pendla, ni förstår säkert! Just idag känns det som en typisk pendlar dag, ni vet ingenting klaffar. Den ordinarie bussen vart full, som vanligt. De berättade att det skulle komma en extrabuss på en stund, fine, men när den bussen kommer en kvart senare är ingen på gott humör. Jag blir misstänksam, rutinerad pendlade som jag är, det står 12 UMEÅ på den… Det går en sådan buss till Umeå 8.20 och den är inte snabb. Men alla kliver på och jag tar för givet att NÅGON har frågat att det verkligen är rätt buss, eftersom att jag kliver på ganska sent, för att inte irritera busschauffören så frågar jag inte om det är rätt buss utan kliver på.

När alla har klivit på så stänger han av motorerna, och väntar… Alla sitter och väntar missnöjda. Det står en buss bakom oss och jag börjar bli misstänksam på att det är den bussen vi skulle klivit på istället, så jag går ut och frågar om detta verkligen är extrabussen. Det står 3 äldre män och röker där ute och det ser verkligen ut som att dem försöker komma på en lögn, för att slippa köra en extrabuss. De har alltså stått där ute, vetat hela tiden att det är sjukt många stressade resenärer inne i bussen som helst av allt vill vara i Umeå i tid, men dem säger ingenting. Efter att dem utbytt lite blickar så konfererar dem och säger att ”ja, men ta den bussen du då, och kör direkt…” Jaha?! Ni kunde inte klämt ur er det lite tidigare?! Vi lämnar Skellefteå en halvtimme sent!

Idag har jag en lektion på förmiddagen, om jag ens hinner dit. Jo, jag hinner dit, men kanske inte i tid. Den handlar om återkoppling från fältstudien förra veckan. Vi får se vad jag ska säga, om det är någonting att säga ens. Eftermiddagen ska jag också spendera i Umeå, en liten kurs, sedan sover jag i Umeå till imorgon då jag också har lektion! Ska se till att få massor gjort nu! Dock träffade jag min kusin som jag inte sett på länge, det är farligt att sitta bredvid någon man känner, det blir lätt att man gör annat än att plugga…

Ha en bra dag!

Lämna en kommentar