fick inte köpa bilbok – för att hon var tjej

Jag hittade något intressant i tidningen precis! Jag ska se om jag kan hitta den på nätet också så kan jag länka er som inte har den riktiga tidningen. Jag låter så sjukt vuxen när jag säger så va?!

20120330-150858.jpg

Till en början, fråga inte vart Petikträsk ligger, för det har jag ingen aning om. Men reportaget ligger under ”lokalt” så jag antar att det är här någonstans.

I det stora hela så handlar det i alla fall om en mamma som blivit uppringd av ett bokförlag som ville sälja något slags bokpaket. Inget ovanligt med det, det ringer ju säljare hela tiden. Men det mamman reagerade på var att när hon väl tackade ja till erbjudandet så fick hon välja mellan tre olika böcker, Alice i underlandet, Trassel eller bilar. Hennes dotter fullkomligt älskar bilar och allt som har med motorer att göra, kändes det som utifrån reportaget. Hon valde såklart Bilar! Men när hon uppgav namnet på barnet så gick inte det ihop, är man tjej måste man välja ett av ”tjejpaketen” och är man kille, ja då kan man välja Bilar. Vad tycker ni om det resonemanget? Det är väl självklart?

Jag blev så sjukt irriterad, det är verkligen diskriminering! Jag blev väldigt glad när jag såg att hon faktiskt hade anmält händelsen, detta är ju verkligen inte rätt. Oftast så tror man att samhället har kommit längre än vad det faktiskt har gjort, detta fick mig att tro att jag levde på stenåldern. Barn har rätt att vara barn, men barn har även rätt att få välja vad de själva är intresserade av. Det finns alldeles för många föräldrar som tvingar in sina barn i färdiga mallar, där de stöps efter samhällets normer.

Jag är verkligen jätteglad över att mamman reagerade på detta och jag hoppas att det är fler som har reagerat på behandlingen, för jag antar att hon inte varit den enda som ifrågasatt, men kanske varit tysta.

Ett typiskt kulturanalytiskt problem, för er som fortfarande inte förstår vad jag pluggar.

Ni kan läsa en kortare variant av reportaget här. Hoppas fler börjar ifrågasätta samhällets normer!

Lämna en kommentar