Platsanalys

Jag minns första dagen på min utbildning, någon av lärarna sa att om man gillade att tjuvlyssna och vara nyfiken är detta rätta stället! Mina öron kan bli enorma om jag råkar höra något.

Vad har platser för betydelse och just nu, bussen. Jag pendlar ju och åker som sagt buss en hel del, tanken är att jag ska plugga, men om någon pratar högt går det inte att inte lyssna.. Vad har bussen för socio-rumslig grammatik? Vad får man göra? Vad tycker du är okej att göra i en buss? Ofta så vet man inte förrän någon bryter mot det normativa. Typ pratar högt, pratar högt om vissa ämnen, har en väldigt hög ringsignal… Fler saker?

Det sitter just nu två tjejer på andra sidan bussen och pratar väldigt högt, fnittrar om vart annat. Tjej1 beskriver helgen som vart hur full hon varit, vilka hon dejtat, osv. Hon berättar hur killen hon ”dejtar” kysst henne på skolan, men hon hade tydligt sagt att hon inte var ute efter ett seriöst förhållande, han får kyssa henne men inte öppet. Tjej2 sitter och lyssnar och peppar henne att berätta mer osv. Tjej1 kläcker ur sig ”nej, nu har jag berättat alldeles för mycket” och blir tyst… Eller? Hon glömmer antagligen av sig, eller så tycker hon inte att hon berättat för mycket för det vart en paus på typ 7 sekunder.

Bussen är antagligen inte en plats för dessa samtal, ingen kände sig direkt bekväm med deras ingående historier och så fort tjejerna klev av vart det knäpptyst, som det brukar! Nu kan jag plugga!

När jag landar hemma är det fika med Edit som gäller! 🙂

2 tankar om “Platsanalys

Lämna en kommentar